Thursday, July 17, 2008

Korach #5: Answers to The family Rosenthal

Dear Pinny and family,

I can almost taste the sweet nectar of Eretz Yisrael on your post materially and Nafshayically- אשריכם !

Rabbi Rosenthal asks about the room full of Seforim. In essence I suggest that Korach satisfied the urge for security of paradigm, released from the preoccupation with reality testing of the Zocher. The result of this false security was an impatience with the process of gradually exploring the distortions the psyche imposes upon its place in Creation. This impatiencetranslated into contempt for tzizit and the tendency of mitzvos generally to immerse man in the realia of his interaction with the material environment. Rather than recognizing the mussar value of applying the fundamental principles again and again in one life scenario after another Korach attributed the mussar aspect of Mitzvos to the arrogance of Moshe Rabbenu. Rather than recognize the gift of liberation from distortion Mitzvos provide, Korach accused Moshe of fearing competition. Notice the similarity to the chayt of Adam ha-Rishon and Chava.

In line with this mezuza is also a symptom of the same problem. A room full of seforim is also a room dedicated to the objective of mind, a holy purpose detached from old style Egyptian problems. Why should a modern culture dedicated to thought -a room full of seforim- have to preoccupy itself with  zechira tools like mezuza like ancient primitives who would ecstatically dance around a calf at the drop of a hat?

Rebbetzin Rosenthal asks what about women. The issue that drives paradigm security is success, specifically political recognition. Women, by virtue of attachment to their home and children, less attracted by the allure of political appointment. They tend to connect to this attainment more like Michelle Obama than like Hillary Clinton. The torah reinforces this tendency by culturally reinforcing this tendency through limiting women's involvement in the necessary evil of political office as well. We see this in the wise counsel of Devorah to Barack. As much as Devorah was superior to Brack, she insisted that he should lead, for the benefit of the social structure. As such, if the male culture is properly effected by the zechira tools, female culture will follow. It is only when male culture is beyond the pale that the voice of Devorah's is overwhelmed as we see in Breeshis. Zacha- ezer lo zacha kinegdo!

Pinny asks about the specific of tzizit as opposed to tefillin tefilla etc. The tzizit is the primary mazkir because its essence lies in reframing clothing. Tefillin etc are based upon the kedusha of the shem hashem embedded in them. They are in essence a shem and secondarily a reframed cultural object. This is one level more abstract than tzizit that is in essence a beged and only secondarily an indicator of the shem via the hint of tcheiles. As such tzizit has no kedusha, but is more powerful as a mazkir because it is more part of our material world.

Again enjoy your time together and Shabbat Shalom.








6 comments:

Rabbi Joshua Maroof said...

Can you explain how mitzvot stimulate reality testing and force us to question the basis of our principles? It would seem that they are just applications of a paradigm, not means of evaluating it.

Ya'akob ibn Avi Mori said...

Rebbi,
" This is one level more abstract than tzizit that is in essence a beged and only secondarily an indicator of the shem via the hint of tcheiles. As such tzizit has no kedusha, but is more powerful as a mazkir because it is more part of our material world."
So i want to make sure Im understanding,
tefillin are a lesser mazkir because Man relates to them on a more abstract level as a vehicle of relating to Shem Hashem which is removed from mans physical world, where as tzitzith are NOT ideationally shem hashem per se, but ARE a qualiication on something Man easily relates to ie his clothing, stepping away from Korach for a moment, by this measure a Sukkah is also a better mazkir because it is a qualification on the bayith, and matzoh of pat, milah of sex etc....?

Yehuda said...

It is striking how similar this is to the episode of Tzadok and Baitos:

[ג] פרס ייקרא הגמול אשר יגמול האדם מי שאינו חייב לו בדין, אלא יעשה זה על דרך החסד וההטבה, כמי שיאמר לעבדו, או לבנו הקטן, או לאשתו: עשה כך, ואתן לך דינר או שנים. וזה הוא ההבדל בין פרס ושכר, כי השכר חייבים בו בדין. ואמר זה החסיד, שאתם לא תעבדו את ה' על תנאי שייטיב לכם ויגמלכם חסד, ותקוו לגמול ותעבדו בעבורו, אלא עבדוהו כעבדים שאינם מקווים לחסד ולא להטבה, רצה בזה: שיהיו עובדים מאהבה, כמו שבארנו בעשירי מסנהדרין. ועם זה לא פטרם מן היראה, ואמר: ועם היותכם עובדין מאהבה, אל תניחו היראה לגמרי, ויהא מורא שמים עליכם, כי כבר באה גם כן בתורה המצוה ביראה, והוא אומרו: +דברים ו יג+ "את ה' אלהיך תירא". ואמרו החכמים: "עבוד מאהבה, עבוד מיראה". ואמרו: "האוהב לא יחמיץ מצוה, והירא לא יעבור על אזהרה", כי ליראה מבוא גדול במצוות לא תעשה, וביחוד במצוות השימעיות.


והיו לזה החכם שני תלמידים, שם האחד צדוק ושם האחר ביתוס, וכאשר שמעוהו שאמר זה המאמר, יצאו מלפניו, ואמר אחד מהם לשני: הנה הרב כבר באר בפירוש שאין שם שכר ולא עונש, ואין שם תקוה כלל, כי לא הבינו כוונתו עליו השלום. ונתחברו זה לזה, ופרשו מן התורה. והתקבצה לזה כת ולזה כת, יקראום החכמים צדוקין וביתוסיין. והיות שלא יכלו לקבץ קהילות לפי מה שהגיע להם מן האמונה - כי זאת האמונה הרעה תפריד הנקבצים, כל שכן שלא תקבץ הנפרדים - הלכו אחר אימות הדבר אשר לא יכלו להכזיבו אצל ההמון, ולו הוציאו אותו מפיהם היו נהרגים, רצוני לומר: נוסח התורה, וצייר כל אחד מהם בלב סיעתו שהוא מאמין בנוסח התורה, וחולק על הקבלה, ושהיא קבלה בלתי נכונה. וזה כדי שיפלו מהם כל ההלכות המקובלות והגזרות והתקנות, הואיל ולא יכלו לדחות הכל, הכתוב והמקובל. ויתרחב להם גם כן הפתח לפירוש, לפי שכאשר חזר הפירוש אל בחירתו - יקל במה שירצה ויחמיר במה שירצה לפי מטרתו, הואיל ואינו מאמין בעיקר כולו, ולא ביקשו אלא דבר שיהיה נוח לקצת בני אדם. ומני אז צמחו אלה הכתות הארורות, קהילות המינים אשר ייקראו בארץ הזאת - רצוני לומר: מצרים - קראין, ושמם אצל החכמים צדוקין וביתוסיין, והם אשר החלו להטיל דופי בקבלה, ולפרש הכתובים כפי מה שיראה לכל אדם, מבלי השמע לחכם כלל, בניגוד לאומרו יתעלה: +דברים יז יא+ "על פי התורה" וכו' "לא תסור" וכו'.

Rabbi Jonathan Sacks said...

Rabbi Maroff,

I will try to speak about the Mitzvoth in another post.

Rabbi Jonathan Sacks said...

Hello Yaa'kob

Yes, the more material the framework the Mitzva deals with, the more zechira value it will have.

The one issue we will have to deal with in the examples of Sukkah and Matza is that they are in Sefer zmanim not ahava. As such their connection with zechira is not as fundamental.

The Rambam's intro to Ahava specifically identifies zechira as an objective sefer zmanim does not.

This is not to say that zechira is irrelevant to sefer z'manim mitzvot, merely that they are not as essentially related.

Have a meaningful fast!

Rabbi Jonathan Sacks said...

Yehuda

Interesting connection indeed.