Sunday, December 20, 2009

Tefilat Chana - a lesson in Geula- By RR

Intro Principle: Disconnect from Shem Hashem- a culture of Achzariyut

The King must redeem the people from the natural achzariyut that should be our derech, projecting himself in the world as a shining example of the justice and tikkun maase of D'as Ha'emes, as shown by Shlomo in his 3 book curricula - Mishlai, Koheles, Shir hashirim. (See case ,  Shlomo and two Zonot)



הלכות מתנות עניים פרק י
א  חייבין אנו להיזהר במצות צדקה, יתר מכל מצוות עשה--שהצדקה סימן לצדיקי זרע אברהם אבינו, שנאמר "כי ידעתיו, למען אשר יצווה . . ." (בראשית יח,יט).  ואין כיסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה, שנאמר "בצדקה, תיכונני" (ישעיהו נד,יד); ואין ישראל נגאלין אלא בזכות הצדקה, שנאמר "ציון, במשפט תיפדה; ושביה, בצדקה" (ישעיהו א,כז).
ב  ולעולם אין אדם מעני מן הצדקה, ואין דבר רע ולא היזק נגלל בשביל הצדקה--שנאמר "והיה מעשה הצדקה, שלום" (ישעיהו לב,יז).
ג  כל המרחם--מרחמין עליו, שנאמר "ונתן לך רחמים וריחמך והרבך" (דברים יג,יח); וכל מי שהוא אכזרי ואינו מרחם, יחוש לייחוסו--שאין האכזרייות מצויה אלא בגויים, שנאמר "אכזרי המה ולא ירחמו" (ירמיהו נ,מב).



The era of the Shoftim was characterized by the lack of such leadership and subsequent degeneration into a culture of lack of Yirah or Gaava and achzariyut -  



 בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה

הלכות מלכים ומלחמות פרק ד 

ט  ובכול יהיו מעשיו לשם שמיים, ותהיה מחשבתו ומגמתו להרים דת האמת, ולמלאות העולם צדק, ולשבור זרוע הרשעים, ולהילחם מלחמות ה'--שאין ממליכין מלך תחילה, אלא לעשות משפט ומלחמה:  שנאמר "ושפטנו מלכנו ויצא לפנינו, ונלחם את מלחמותינו" (שמואל א ח,כ)

This is the role of all אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות,to be me'kadash Hashem through being the great living example of Zedek in action.
Ultimately this role model responsibility of the Adam Gadol is the legacy of Avraham Avinu. It was Avraham who pioneered Derech Tzedaka Umishpat- or Derech Hashem- the idea that , as Adam saw so clearly, we all get merely a Chelek of the resources of our Creator, Elokeynu Melech Ha-Olam, who provides resources to sustain the Olam. Adam lacked rain, because the Olam lacked rain. It therefore behooves us to pray to Elokeynu Melech Ha-Olam for a resource for ourselves,as part of an Olam that needs something, not personally.


ולפי שהשמות האלו שנקרא בהן היוצר, הן הדרך הבינונית שאנו חייבין ללכת בה, נקראת דרך זו, דרך ה'.  והיא שלימדה אברהם אבינו לבניו, שנאמר "כי ידעתיו, למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו דרך ה', לעשות צדקה ומשפט" (בראשית יח,יט).


Therefore our story begins with the Das ha-emes in a dire state. Without  the King as a great role model leader, the people revert back to be engaged in their infantile form of Avodah [pesel micah] or to the remaining halacha loyalists - "super-ego removing" avodah which by nature is weak, formal and rote. These are the manifestations of not seeing the Shem Ha-Shem as a governing reality in their lives. Such Avodah is incapable of uplifting society to Yirah and doing Tzedek and a culture of Gaava  and Achzariyut must arise.

Elkana, our first character, is one seen by chazal as a role model personality. He tries to bring people to the mikdash.  However, as the story develops its his wife Chana whose development and achievement which becomes the אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות, which is the necessary cause of the new go'el - Shmuel.




(א) ויהי איש אחד מן הרמתים צופים מהר אפרים ושמו אלקנה בן ירחם בן אליהוא בן תחו בן צוף אפרתי:

רלב"ג שמואל א פרק א

 הסכימו עוד ששני הספורים ההם שכבר נסע מבית לחם יהודה מי שבא על ידו הקלקול כי הלוי אשר בא בבית מיכה היה מבית לחם יהודה ופילגש הלוי היתה מבית לחם יהודה ומשם נסע האיש הלוי שבאה התקלה על ידו והנה סמך לזה זה הספור שהיה איש לוי גר בהר אפרים ויצא ממנו מי שבאה טובה גדולה על ידו לישראל:

The persona of Elkana is somewhat hidden.  Chazal see him as being of the family of Nevi'im


]ולמידי נביאיא כי הנביא יקרא צופה[כן ת"י 

How do they know that? We see that he is OK with Chana dropping off his son at the Mikdash which means he agreed with the basic thesis of Chana and other properties of an extremely mature person. Chazal see that he tried to rally the Am to go to the Shilo.


 Step #2 : Gaava measured in fertility




(ב) ולו שתי נשים שם אחת חנה ושם השנית פננה ויהי לפננה ילדים ולחנה אין ילדים:

(ג) ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה להשתחות ולזבח לידוד צבאות בשלה ושם שני בני עלי חפני ופנחס כהנים לידוד:

(ד) ויהי היום ויזבח אלקנה ונתן לפננה אשתו ולכל בניה ובנותיה מנות:

(ה) ולחנה יתן מנה אחת אפים כי את חנה אהב וידוד סגר רחמה:


Is Chana’s infertility an expression of Hashgacha Pratit or Hashgacha K’lalit?

שמות פרק כג

(כה) ועבדתם את ידוד אלהיכם וברך את לחמך ואת מימיך והסרתי מחלה מקרבך:
(כו) לא תהיה משכלה ועקרה בארצך את מספר ימיך אמלא:

RS pointed out that when the Klall is Mikadesh Shem Hashem it receives the Bracha  - that which is beyond Tevah. When the Klal abandons Derech Hashem – we will have Akarot.


שמואל א פרק ב

(יב) ובני עלי בני בליעל לא ידעו את ידוד:
Therefore, Chana suffered because of the distance from Hashem of the Klal.



ולפי שהשמות האלו שנקרא בהן היוצר, הן הדרך הבינונית שאנו חייבין ללכת בה, נקראת דרך זו, דרך ה'.  והיא שלימדה אברהם אבינו לבניו, שנאמר "כי ידעתיו, למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו דרך ה', לעשות צדקה ומשפט" (בראשית יח,יט).

יד  וההולך בדרך זו, מביא טובה וברכה לעצמו, שנאמר "למען, הביא ה' על אברהם, את אשר דיבר, עליו" (בראשית יח,יט).



The nation's disease of soul manifested in the symptoms of……

Onas Devarim, Achzariyus, Halicha Bekeri

(ו) וכעסתה צרתה גם כעס בעבור הרעמה כי סגר ידוד בעד רחמה:

(ז) וכן יעשה שנה בשנה מדי עלתה בבית ידוד כן תכעסנה ותבכה ולא תאכל:

(ח) ויאמר לה אלקנה אישה חנה למה תבכי ולמה לא תאכלי ולמה ירע לבבך הלוא אנכי טוב לך מעשרה בנים:
Chana suffered on two levels. One, Penina made her feel worthless in her infertility. Chazal state, "מכעסת וחוזרת ומכעסת. מה הייתה אומרת לה?
זבנת לבריך רבה סודר או לתניינא חלוק?
ויונתן תרגם: 
הרעימ' לאקניות -
כלומר שתהא לה קנאה ממנה, הייתה אומרת בפניה דברים של גידולי בנים וכיוצא בהם, כדי שתהא לה קנאה ויכאב לבה.....
Second {Rabbi Mann},Elkana in his comforting suggested that she move on and give up. "You don’t have to worry, your position in the family is secure, my love for you is complete.

Both P’nina and Elkana implied that Chana’s situation was pointless and even Tefillah could not help. This is the first mark of a Keri oriented society. No focus on Tefilla/Z’aka. Tefilla is merely a  rote and formal religious endeavor — קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם
הִלְכּוֹת תַּעְנִיּוֹת פֵּרֶק א
  ג  אבל אם לא יזעקו, ולא יריעו, אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו, וצרה זו נקרוא נקרית--הרי זו דרך אכזרייות, וגורמת להם להידבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה וצרות אחרות:  הוא שכתוב בתורה, "והלכתם עימי, בקרי.  והלכתי עימכם, בחמת קרי" (ויקרא כו,כז-כח), כלומר כשאביא עליכם צרה, כדי שתשובו--אם תאמרו שהוא קרי, אוסיף עליכם חמת אותו קרי..
That would support the Chazal that the people needed to be “picked- up “to go to Shilo – why do I need to bother with all this Avodah hassle?!?

The second mark of the Keri society is affliction of the downtrodden.
ישעיהו פרק א

(כג) שריך סוררים וחברי גנבים כלו אהב שחד ורדף שלמנים יתום לא ישפטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם: 
It is interesting to note that Elkana did not know or did not want to know of P’nina’s affliction of his favorite wife Chana – in contrast to Sara’s informing Avraham of Hagar’s affliction of her and asking him to rectify the situation.  It is also interesting that וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי-עֵלִי חָפְנִי וּפִנְחָס כֹּהֲנִים לַיהֹוָה are mentioned – they were ones who embody what Yeshayah says - , וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים even though Eli was there – his sons were reflective of the true culture.
Chana steps up to מתפלל for a Go’el Yisrael in דור קרי
(ט) ותקם חנה אחרי אכלה בשלה ואחרי שתה ועלי הכהן ישב על הכסא על מזוזת היכל ידוד:
(י) והיא מרת נפש ותתפלל על ידוד ובכה תבכה:
(יא) ותדר נדר ותאמר ידוד צבאות אם ראה תראה בעני אמתך וזכרתני ולא תשכח את אמתך ונתתה לאמתך זרע אנשים ונתתיו לידוד כל ימי חייו ומורה לא יעלה על ראשו:
Why the need for a neder? Is she bribing G-d? How does giving birth to a baby boy, just to give him to the Mikdash solve her problem?
Yoni pointed out that nedarim are the tool of the one who is kovesh yitzro who needs to utilize Midat Chassidut, going to an extreme (Haflaah), to heal the Nefesh.
הִלְכּוֹת נְדָרִים פֵּרֶק יג 
[כד  [כג] מי שנדר נדרים כדי לכונן דעותיו, ולתקן מעשיו--הרי זה נאה ומשובח.  כיצד:  כגון מי שהיה זולל, ואסר הבשר עליו שנה או שתיים, או מי שהיה שוגה ביין, ואסר היין על עצמו זמן מרובה, או שאסר השכרות לעולם; וכן מי שהיה רודף שלמונים ונבהל להון, ואסר על עצמו המתנות, או הנית אנשי מדינה זו; וכן מי שהיה מתגאה ביופייו, ונדר בנזיר; וכיוצא בנדרים אלו:  כולן, דרך עבודה לה' הם; ובנדרים אלו וכיוצא בהן, אמרו חכמים--סייג לפרישות, נדרים:
Chana clearly had a strong maternal instinct otherwise she would be able to resign herself to her barrenness.  She realized the low state of the Tzibbur. She saw that a special leader was needed to redeem the Klall. She mispalleled that she should have such a child.
משנה מסכת אבות פרק ב משנה ד
הוא היה אומר עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו

No comments: