Monday, October 19, 2009




ויקרא פרק כא

א ויאמר יהוה אל-משה, אמר אל


הכהנים בני אהרן
ואמרת אלהם
לנפש לא-יטמא בעמיו
ב כי, אם-לשארו, הקרב, אליו, לאמו ולאביו, ולבנו ולבתו ולאחיו.ג ולאחתו הבתולה הקרובה אליו, אשר לא-היתה לאיש--לה, יטמא.
ת ד לא יטמא, בעל בעמיו--להחלו.ה לא-יקרחה קרחה בראשם, ופאת זקנם לא יגלחו; ובבשרם--לא ישרטו,שרט.
ו קדשים יהיו, לאלהיהם, ולא יחללו, שם אלהיהם: כי את-אשי יהוה לחם אלהיהם, הם מקריבם--והיו קדש.
ז אשה זנה וחללה לא יקחו, ואשה גרושה מאישה לא יקחו: כי-קדש הוא, לאלהיו.
ח וקדשתו--כי-את-לחם אלהיך, הוא מקריב; קדש, יהיה-לך--כי קדוש, אני יהוה מקדשכם.
ט ובת איש כהן, כי תחל לזנות--את-אביה היא מחללת, באש תשרף.{ס


י והכהן הגדול מאחיו אשר יוצק על ראשו שמן המשחה ומלא את ידו, ללבש, את-הבגדים

את- ראשו לא יפרע ובגדיו  לא יפרם


יא ועל כל-נפשת מת, לא יבא, לאביו ולאמו, לא יטמא. יב ומן-המקדש, לא יצא, ולא יחלל, את מקדש אלהיו: כי נזר שמן משחת אלהיו, עליו--אני יהוה

יג והוא, אשה בבתוליה יקח. יד אלמנה וגרושה וחללה זנה, את-אלה לא יקח: כי אם-בתולה מעמיו, יקח אשה. טו ולא-יחלל זרעו, בעמיו: כי אני יהוה, מקדשו. {ס


4 comments:

moonlight1021 said...

Rabbi Sacks, I have a question: this passage(and Torah book) focuses mainly on halakhah. Certainly, it shows how blemishes can exclude people from doing certain things. So I was wondering how come you chose to post this passage? Here's a youtube video about a child who has sought to overcome the challenges of Down Syndrome, "Praying with Lior":

http://www.youtube.com/watch?v=B14tlmbE4TE

moonlight1021 said...

From a document entitled "Escaping from the Old World" in summary--how not to be drafted in the harsh Russian Army:

"Young Jews and their families sought ways to avoid the draft, although that was
difficult because at first the various Jewish communities had quotas of recruits, quotas
that were double those for the general Russian population. When, for a time, eldest
sons could avoid conscription, families without any sons adopted the second sons of
families. The film producer Samuel Goldwyn recalled that in his hometown, two
brothers had shot each other, one in the arm and the other in the leg, each attempting
to cripple the other so as to avoid service. In more common cases, a cleaver was used
to cut off the index finger—the trigger finger, rendering the young man unfit to serve."

This is in part similar to David's insanity from "Why did G-d create insanity?": http://www.youtube.com/watch?v=HJAvQfA97oU&feature=PlayList&p=97F36EAA2F02A4F4&playnext=1&playnext_from=PL&index=2

Rabbi Jonathan Sacks said...
This comment has been removed by the author.
Rabbi Jonathan Sacks said...

Moonlight

This passage does indeed focus on Mitzvot and their Halachot.

It has to do with the Mikdash Service. I will show how it relates to Sukkot, actually. How this is I intend to show in the following posts.