Sunday, March 30, 2008

מגילה וגאולה

Here is the summary and prep for next week as I have it so far feel free to ask or comment

Megilla in Olam Hazeh versus in Yemos ha-Mashiach הלכות מגילה פרק ב


כ כל ספרי הנביאים וכל הכתובים, עתידין ליבטל לימות המשיח, חוץ ממגילת אסתר--הרי היא קיימת כחמישה חומשי תורה, וכהלכות של תורה שבעל פה, שאינן בטילין, לעולם. ואף על פי שכל זכרון הצרות ייבטל, שנאמר "כי נשכחו, הצרות הראשונות, וכי נסתרו, מעיניי" (ישעיהו סה,טז)--ימי הפורים לא ייבטלו, שנאמר "וימי הפורים האלה, לא יעברו מתוך היהודים, וזכרם, לא יסור מזרעם" (אסתר ט,כח)ח
All Neviim and Ketuvim will be nullified in the days of Mashiach, except for Megillat Esther, that will exist eternally like Torah itself. Even though the memory of tzarot will be nullified, as it says “they are forgotten, hidden from my eyes” the days of Purim will not be nullified.

Rambam seems to be identifying two changes to occur in Yemos Ha-Mashiach

1.Our limud will consist only of the 5 books of Torah, the Oral Law and Megillat Esther, the rest of Nach will be nullified.
2. Though all memorializing of Tzarot ha-Rishonot will be nullified, Yimei Purim will endure eventually.

Questions:
1.Why won't Neviim and Ketuvim be relevant for limud in the days of Mashiach anymore
2.How are Megila and Yimei Purim different in terms of eternal relevance?
3.What theme unites the relevance of limud and Yimei zichron?

Teshuva as transformation of the good הלכות תענייות פרק ה

א יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם, מפני הצרות שאירעו בהן, כדי לעורר הלבבות, ולפתוח דרכי התשובה; ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים, ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה--עד שגרם להם ולנו אותן הצרות: שבזכרון דברים אלו, נשוב להיטיב, שנאמר "והתוודו את עוונם ואת עוון אבותם" (ויקרא כו,מ)ו

There are days that all Israel fast, because of the tzarot that occurred on them,in order to awaken the hearts of the people and stimulate the ways of teshuva. This will be a reminder of our corrupt deeds and the corrupt deeds of our fathers that were like our deeds today, that ultimately reached the point that they (the evil deeds) became the cause of our Tzarot. Through memorializing these issues we will return to do good as it says “they will confess their sins and the sins of their fathers.”

Nations good involves execution of a long series of means or "conquering aretz"
Chelek: You will rarely come across anyone who will distinguish between the end (good) desired and the means that lead to its realization

28 And God blessed them; and God said unto them: 'Be fruitful, and multiply, conquer the earth, and subdue it; and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that creepeth upon the earth.'

National Choice of Good הלכות תשובה פרק ט

ד הקדוש ברוך הוא נתן לנו תורה זו, עץ חיים, וכל העושה כל הכתוב בה, ויודעו דעה גמורה נכונה--זוכה בה לחיי העולם הבא; ולפי גודל מעשיו וגודל חכמתו, הוא זוכה. והבטיחנו בתורה שאם נעשה אותה בשמחה ובטובת נפש, ונהגה בחכמתה תמיד--שיסיר ממנו כל הדברים המונעים אותנו מלעשותה, כגון חולי ומלחמה ורעב וכיוצא בהן. וישפיע לנו כל הטובות המחזקים את ידינו לעשות את התורה, כגון שובע ושלום ורבות כסף וזהב--כדי שלא נעסוק כל ימינו בדברים שהגוף צריך להן, אלא נשב פנויים ללמוד בחכמה, ולעשות המצוה, כדי שנזכה לחיי העולם הבא. וכן הוא אומר בתורה אחר שהבטיח בטובות העולם הזה, "וצדקה, תהיה לנו . . ." (דברים ו,כה)ה)
The holy one blessed be he gave us the Torah, a tree of life. All who do what is written in it and know it thoroughly attain the world to come. {This attainment being} in accordance with ones knowledge and action. The Torah promises us that if we perform it in happiness and good spirit, constantly delving into its theoretical foundations, that He will remove all obstacles from our path, such as disease war etc. Also we will attain all the good things that empower us to do the Torah such as plenty of food gold silver etc so that we do not spend all our time on bodily needs as its says “tzedaka will be ours”

Man is distracted from good of mind by the oppressive Sovereign

ה וכן הודיענו בתורה שאם נעזוב התורה מדעתנו ונעסוק בהבלי הזמן, כעניין שנאמר "וישמן ישורון ויבעט" (דברים לב,טו)--שדיין האמת יסיר מן העוזבים כל טובות העולם הזה, שהן חיזקו ידיהם לבעוט, ומביא עליהן כל הרעות המונעים אותן מלקנות העולם הבא, כדי שיאבדו ברשעם. הוא שכתוב בתורה, "ועבדת את אויבך, אשר ישלחנו ה' בך" (דברים כח,מח), "תחת, אשר לא עבדת את ה'" (דברים כח,מז) ז
So too we have been promised that if we willingly abandon the Torah and preoccupy ourselves with the vanities of the world... that the Righteous judge will remove the good things of this world that were an aid in the rebellion... This is as it is written “you will serve your enemies” “since you did not serve Hashem”

Man is restored to good of mind by liberating true Sovereign

ח ומפני זה התאוו כל ישראל נביאיהם וחכמיהם ימות המלך המשיח, כדי שינוחו ממלכות הרשעה שאינה מנחת להן לישראל לעסוק בתורה ובמצוות כהוגן, וימצאו להן מרגוע וירבו בחכמה, כדי שיזכו לחיי העולם הבא.

This is why all Israel, prophets and wise men yearned for the days of the king Mashiach, to gain respite from the evil Kingdoms that will not allow Israel to preoccupy itself with Torah

The Torah as instrument of the liberating Sovereign

ט לפי שבאותן הימים תרבה הדעה והחכמה והאמת--שנאמר "כי מלאה הארץ, דעה את ה'" (ישעיהו יא,ט), ונאמר " וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר, דְּעוּ, אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם, נְאֻם-יְהוָה--כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם, וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד " (ירמיהו לא,לג), ונאמר "והסירותי את לב האבן, מבשרכם" (יחזקאל לו,כו). מפני שאותו המלך שיעמוד מזרע דויד בעל חכמה יהיה יתר משלמה, ונביא גדול הוא קרוב ממשה רבנו; ולפיכך ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה', ויבואו כל הגויים לשומעו, שנאמר "והיה באחרית הימים, נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים" (ישעיהו ב,ב) ב

In those days knowledge will be vast and it says “no more will each man teach his brother and they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying: 'Know the LORD'; for they shall all know Me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and their sin will I remember no more. {S}” and it says “I will remove the heart of stone from your flesh”. This is because that King, that will arise from the seed of David,will be possessed of wisdom greater than Solomon. He will be a prophet close to Moses our Teacher. He will teach all the people showing them the way of Hashem. All the nations will also come to hear him.

The liberating Sovereign is a natural process of proper Bechira

י אבל ימות המשיח הוא העולם הזה ועולם כמנהגו הולך, אלא שהמלכות תחזור לישראל. וכבר אמרו חכמים הראשונים, אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכייות בלבד

The days of Mashiach are part of this world-the world will follow its natural course, just sovereignty will be restored to Israel. As our ancient Masters taught “there is no difference between the world today and the days of Mashiach with the one exception of subjugation of kings.

7 comments:

Yaakov said...
This comment has been removed by the author.
Rabbi Jonathan Sacks said...

I fixed it thanks Yaakov

Yaakov said...

is there a particular reason you translated "Zikaron" "memory" (instead of "memorializing" like it was in the last post)?

Rabbi Joshua Maroof said...

“no more will each man teach his brother (evil)”

Doesn't the referenced passuq actually state "no more will each man teach his brother to know Hashem, for they all will know Me," or something to that effect?

Rabbi Jonathan Sacks said...

Rabbi Maroof

Thanks. I've corrected it.

Rabbi Jonathan Sacks said...

Yaakov

When I looked at the pasuk
"כי נשכחו, הצרות הראשונות, וכי נסתרו, מעיניי"
it seemed more like memory than memorializing. Do you agree?

Dan said...

Rabbi,

We pay lip service to the world to come that Rambam speaks of in Chelek. But actions speak louder than words and when we look at how we spend our time, it is not in accordance with this ultimate good of the world to come. Why is this? Why don't we act in accordance with the knowledge of the world to come in Rambam's Chelek and spend every ounce of free energy we have studying Torah to attain this end to the highest degree?